Vädret Är Något Mänskligheten Inte Rår Över...


Värsta tornadon på över 60 år. 120 människor har hitills hittats döda och ytterlige 1500 människor saknas. Jag kan inte förmå mig att sluta tänka på att dessa människor har gjort likadant som jag, suttit nere i källare alternativt rum i husen som inte har fönster. Andra kanske inte har haft lika stor tur att vara inomhus men allt går så snabbt. Tornadovarningssignalen kom kanske 17 minuter före tornadon drog in genom Joplin, på 17 minuter hinner man inte göra mycket. Jag vet själv igår hur skräckslagen jag var då tornadosignalen slog igång. Jag var ute och körde bil, istället för 30 mph körde jag 50 mph vilket vi kan översätta kanske till 50 km/h och 70 km/h jag vet inte riktigt men ungefär så... Jag stannade inte vid en enda stopskylt utan jag ville bara hem. Detta var inte samma tornado som den i Missouri eftersom hos oss hände det igår och där borta i förrgår. Vårt oväder var inte heller lika hemskt och häftig som den där borta. Ohio är som på "slutgränsen" över där tornados bildas så vi får inte lika kraftiga men iaf... Det är hemskt att något man har sett på tv hemma i Sverige blir ens verklighet härt borta.

Ikväll väntas en till tornado eller jag vet med säkerhet att den redan är där. Jag gick in på cnn och såg att det redan har hittats fyra döda i Oklahoma och nu är tornadon påväg in till Missouri och Joplin som för bara några dagar drabbades av en katastrof. Jag hoppas med hela mitt hjärta att de inte behöver vara med om en till lika kraftig för 1500 saknade människor är redan för mycket så det får inte bli mer.

Här är lite bilder från hur det ser ut i Joplin nu, (två delstater ifrån oss ungefär samma avstånd som Umeå-Stockholm)



Alla dessa bilder är från orkanen i Missouri i söndags... Sista bilden är från sjukhuset i Joplin... Bra plats att föra skadade till? Ambulanshelikoptern är ju totalkvaddad och sjukhusets väggar är ju praktiskt taget borta...

Jag håller tummarna för människorna där borta ikväll!! Inte kommer jag kunna somna förrän jag vet att Viktor är i säkerhet heller... han är hos en kompis en halvtimme bort från staden.. De sitter i källaren nu och väntar på nästa tornado...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0