Tornado


Kvällen efter att Viktor åkte (tisdagkväll) så kom min värdmamma in till mig och sa att det kanske skulle bli tornadovarning här. Det var världens storm som härjade omkring här redan under dagen och jag fattade ju ingenting, det slutade aldrig att blixtra och jag har aldrig i hela mitt liv hört så mycket åska...

Jag lägger mig i sängen vid 00-tiden och kan inte somna pga allt ljud och en timme efteråt knackar min värdmamma på och säger att jag ska ta med min mobil, täcke och springa ned till källaren eftersom att varningssignalerna är igång...

Jag blev ju rätt så skräckslagen för jag har aldrig varit med om något sådant förut... Jag kan säga att ljudet som jag hörde även om vi var nere i källaren utan fönster var fruktansvärt... Vinden lät så mkt att man trodde det var en människa som skrek eller något i den stilen.. Samtidigt hade vi på radion där det var direktsändning... Människan i radion pratade om hur tornadon rörde sig och jag minns inte riktigt alla ställen så jag kan dra en jämförelse med Umeå , vi säger att jag bor på Carlshem... :

Tornadon rör sig vidare från Vännäshållet ned mot Umedalen och den rör sig i 70 km/h , Vi ser nu att den har dragit igenom Umedalen och fortsätter i samma hastighet mot Grubbe , om fem minuter kommer den att nå centrum.. Där når den centrum och fortsätter uppmot väst på stan och Berghem.... Om fem minuter slår den till mot Carlshem...

Förstå den paniken och sitta nere i en källare och lyssna på radion och få höra hur tornadon närmar sig ens hus??

Jag överlevde iaf och lyckligtvis har de bara en eller två tornados per år här!! Tack gode gud för det

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0