Den Omtalade Sekten


Idag när vi var på Ikea så så jag för första gången i mitt liv den omtalade sekten från USA, de var antingen mormoner eller the Amish people. Ni vet de där människorna som lever som våra gammel, gammel mor/farföräldrar levde på 17- och 18-talen! Där går de och är klädda precis som på Lilla huset på prärien och strosar runt och köper massor med saker och är allmänt fascinerade typ? Jag var som ett litet barn, jag var så nyfiken och jag vet att det är fult att titta på människor som man inte känner men jag tycker att de är så intressanta, så gammeldagsa! Jag ställde mig frågan, får de ens gå in på en butik som IKEA och köpa nymodigheter?? Jag trodde att det var strängt förbjudet men jag antar att det är mina fördomar som talar!!

Det är en anabaptistisk kristen grupp, omfattande drygt 227 000 människor, boende främst i Pennsylvania, Ohio och Indiana i USA och delar av Kanada.

Gruppen är bildad ur en utbrytning ur mennoniterna som de ansåg blivit för världsliga. På grund av förföljelse i Europa kom de att emigrera till USA på 1700-talet. Med varandra talar de pennsylvaniatyska, ett slags variant av tyska, och under sina religiösa sammankomster (som sker hos varandra, kyrkobyggnader finns inte) talar de gammaldags tyska, men för att kunna fungera i samhället lär de sig även engelska.

Karakteristiskt för amish är att de anser att den tekniska utvecklingen har gått för långt och därför lever de på ett sätt som många gånger ter sig ålderdomligt. Jordbruk bedrivs till exempel ungefär på samma sätt som för 100 år sedan, likaså husbyggnation och annan verksamhet. Klädseln är ålderdomlig och baseras på färgerna svart och vitt. Amishsamhällen strävar efter att vara självförsörjande på det mesta och de köper oftast ny mark med kontanter då de emotsätter sig lån. Försäkringar är inte tillåtna, den som råkar illa ut kan istället räkna med att få hjälp av sina grannar och vänner. Elektricitet och förbränningsmotorer används bara i undantagsfall. En del har också telefon men dessa förvaras utomhus i små hus, detta för att de stör den vanliga vardagen när de ringer, om man har den inomhus

Källa Wikipedia



Jag visste att Ohio är en stat där sekten är stor men reaktionen när man för första gången ser dem i verkligheten är häftig... De finns alltså på riktigt!!

Kommentarer
Postat av: JULIAAAA

JAG KÖPTE DEN PÅ PAC SUN!!! bara 30 dollarrrrrr :D GO GET IT GURL

2011-04-11 @ 03:37:41
URL: http://juliagoesamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0